De YouLess Energiemeter: geïnstalleerd

Vervolg van : De YouLess Energiemeter

In februari had ik de YouLess besteld en prompt gekregen. Installeren was piece of cake. Je hebt een netwerk aansluiting nodig voor de data en een USB aansluiting voor de stroom. ‘Toevallig’ staat mijn internet modem in de meterkast en daar stond alles mooi bij elkaar. Mijn internet modem had nog een USB poort over voor de stroom en netwerkverbinding voor de data. Dus dat wat vlot geregeld. 

Configureren gaat redelijk eenvoudig.Via de website van Youless kan je een Excel sheet downloaden met macro waarmee je de Youless data kan uitlezen. Wat dan wel handig is, is dat je een vast IP adres hebt voor je Youless.  Heb deze dan ook vastgezet.

Verder kan je je energiemeter koppelen aan b.v. Bidgely die het allemaal voor je bijhoud en het in een mooi grafiekje voor je zet. Deze kun je dan eenvoudig, waar ook ter wereld, via  internet uitlezen met diverse apps. Ik gebruik die voor Android, die aardig werkt. Ik zit nog wel steeds te hopen dat Bidgely een export functie inbouwd, voorlopig houden ze deze data voor hunzelf ;-( #privacyalert

Natuurlijk zijn er ook apps voor iOS en Android om het verbruik real-time lokaal (je eigen netwerk) uitlezen.

Wat heeft het me gebracht?

Het voordeel van de YouLess is dat ik niet verplicht een slimme meter hoef te laten installeren door m’n energiebedrijf en dus op mijn ‘oude’ analoge meter werkt.. Hoewel dit vaak kosteloos kan worden verricht.

Na een korte tijd heb je een inzicht in je elektriciteitsverbruik van je hele huis. Nu had ik al een verbruiksmeter die ik tussen de verbruiker en de wandcontact kon zetten en zo individueel kon meter maar dit apparaat doet het voor je gehele huishouden.

zie hieronder een voorbeeld van mijn dagelijks verbruik:

Electra verbruik

Als je gedetailleerd kijkt kun je zien waar ik afgelopen week was. En wanneer ik tosti’s heb gegeten!

Afijn, zo zie je idd wat de grote verbruikers in het huishouden zijn: kookplaat, strijkijzer, magnetron. Maar ook b.v. de kleine verbruikers. Na het ijsvrij maken van de diepvries merkt ik uit de grafieken dat de pieken lager zijn. Het verbruik veranderd dus wel degelijk! Zo blijkt dat er toch continue een stroomverbruik van +/- 150W is. Ik ben dus nu aan het kijken of ik dit omlaag kan brengen. Omdat het verbruik continue is, is een verlaging al snel merkbaar.

Over Mark de Bont

www.markdebont.nl
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie