Oude meuk: Demeyere pannen (sinds 1908)

Demeyere Apollo pan

Demeyere Apollo pan

Toen ik het boek Oersterk van Richard de Leth gelezen had en hem een keer heb zien spreken wist het zeker. Eruit met die el-cheapo pannen met antiaanbaklaag die je uiteindelijk zelf opeet! Tijd voor wat nieuws dus.

Richard zei het al: Demeyere en dit merk past natuurlijk in het rijtje “Ouwe meuk”. Want sinds 1908 en  vroeger was alles beter ;-)  En die Belgen weten natuurlijk wat lekker eten is en hoe je dat klaar moet maken. Daarom was de keuze snel gemaakt.

Sinds kort heb ik er dus enkele in gebruik zonder de anti-aanbak laag en dat bevalt me verrassend goed. Een mooi product want de pannen zijn overal even dik waardoor de warmte gelijkmatig verdeeld word. Had ik al vermeld dat deze modellen 30 jaar garantie hebben? Waarschijnlijk de laatste pannen die ik dus aanschaf.

Heb wel even de handleiding moeten lezen voor het beste resultaat. De truuk met deze pannen: eerste 100% volgas (of electra) en daarna de hitte terugnemen. Biefstukjes, aardappels komen allemaal mooi egaal uit de pan. Sommige dingen vragen wel wat meer oefening zoals b.v. een eitje bakken, die wil toch nog wel eens aanplakken zonder de anti- aanbaklaag. Maar dat gaat de laatste tijd ook steeds beter.

Schoonmaken is ook een eitje. De pannen zijn enorm glad waardoor alles wat toch nog aanbakt eenvoudig te verwijderen is (soms zelf zonder afwasmiddel). Eventueel een nachtje met een bodempje water laten staan voor het zware werk. Al met al erg tevreden met deze pan(nen).

Weer een beetje meer oude-meuk in mijn huis!

Over Mark de Bont

www.markdebont.nl
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Oude meuk: Demeyere pannen (sinds 1908)

  1. Emmy zegt:

    hoi Mark,

    Graag hoor ik wat de truc met het eitje bakken is, bij mij zijn ze bijna niet van de bodem los te krijgen.

    groeten Emmy

    • Mark de Bont zegt:

      Hi Emmy,

      meestal lukt het door de pan goed heet te laten worden voordat je een eitje gaat bakken en dan met de deksel erop. Ik kook elektrisch dus bij mij zet ik even maximaal. Dan terugzetten naar b.v. de helft. Eitje erin, deksel erop en vlak daarna zet ik de pit uit. Gaat meestal goed ;-p

      Groetjes

Plaats een reactie